Projektin loppuraportti

Loppuraportti

Alkuperäisenä ideana oli, että menisimme esittelemään Elämäntaitoa oppiaineena peruskouluun. Otimme yhteyttä muutamaan eri kouluun, mutta kaikista saimme kieltävän vastauksen; kevätlukukauden ohjelma oli jo lyöty lukkoon. Asikkalassa olisi ollut mahdollisuus toteuttaa kokeilu toukokuun viimeisellä viikolla, mutta projektin aikataulun kannalta se olisi ollut liian myöhään.



Varasuunnitelmana oli ottaa yhteyttä nuorisotaloihin. Otimme yhteyttä Asikkalan nuorisotalolle ja saimme sovittua heti ajan käynnille. Nuorisotalo oli jäämässä kesälomalle 28. huhtikuuta, joten sovimme illan 27. huhtikuuta.
Pohdimme, ettei nuorisotaloille sovi samankaltainen opetusmateriaali kuin kouluille. Toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen, joten ryhdyimme muokkaamaan materiaaleista ”rennompia”. Arvelimme avoimen keskustelun olevan mieluisin tapa suorittaa kokeilua luennoimisen sijasta ja keskitimme huomiomme tunne-elämän asioihin. Kehitimme kahdeksan erilaista kuvitteellista tilannetta, joita nuorten oli tarkoitus pohtia; puolet olivat eettisiä kysymyksiä ja puolet erilaisten tunteiden käsittelyä koskevia asioita.

Eettisiä:

1. Istut linja-auton takaosassa yksin. Huomaat, että edestäsi nousevalta henkilöltä putoaa viidenkymmenen euron seteli taskusta käytävälle viereesi. Henkilö ei itse huomaa rahan katoamista. Miten toimit ja miksi?

2. Kaverisi seurustelee. Sinusta tuntuu, että hänen tyttö/poikaystävänsä on alkanut katsella sinua eri tavalla. Olet itsekin hieman ihastunut kyseiseen ihmiseen. Saat varmistuksen epäilyllesi, kun tämä tyttö/poikaystävä ottaa sinuun yhteyttä ja vihjailee kiinnostuksesta. Miten toimit ja miksi?

3. Vanhempasi ovat toivoneet yhteistä aikaa kanssasi. Olette sopineet, että vietätte perjantaina perheillan. Saat kuulla, että kaverillasi on samana iltana syntymäpäiväjuhlat. Kysyt lupaa osallistua juhliin, mutta vanhempasi kieltävät sinua menemästä. Miten toimit ja miksi?

4. Olet mopoilevien kavereidesi kanssa ajelulla kylällä. Kotiintuloaikasi lähestyy. Innostutte vielä revittelemään mopoilla, josta syntyy meteliä. Ohikulkija soittaa poliisille häiriöstä. Poliisit saapuvat paikalle keskeyttämään toimintanne. Poliisit jututtavat teitä, antavat varoituksen, mutta eivät kuitenkaan ilmoita vanhemmille. Juttutuokion takia myöhästyt reilusti kotoa. Vanhempasi kysyvät syytä myöhästymiselle. Miten toimit ja miksi?

Tunneasioita:

1. Kaverisi perheenjäsen on ollut pitkään vakavasti sairas. Kaverisi tunteet ovat huolen takia pinnassa ja sekaisin, eikä hän oikein tiedä miten käyttäytyä tai suhtautua asiaan. Miten auttaisit kaveriasi?

2. Olet yllättäen eronnut riitaisissa väleissä tyttö/poikaystävästäsi. Kaverisi kysyvät eron syytä ja vointiasi. Olet ärsyyntynyt erosta, sinun tekisi mieli haukkua eksäsi maan rakoon ja pilata hänen maineensa. Mitä teet?

3. Koulustasi ilmoitetaan vanhemmillesi, että olet lintsannut. Vanhempasi ovat vihaisia, jonka takia he rajoittavat puhelimen ja tietokoneen käyttöä kotona. Lisäksi sinun on käsketty tulla koulusta suoraan kotiin joka päivä. Tuntuuko rangaistus mielestäsi epäreilulta?

4. Naapurin tyttöä on kiusattu pidemmän aikaa. Olet kuullut, kuinka häntä nimitellään ja nähnyt tönimistä. Et ole puuttunut asiaan. Mitä ajatuksia sinulle herää, kun seuraat sivusta toistuvaa kiusaamista?

Saavuimme nuorisotalolle iltapäivällä. Keskustelimme hetken muiden ohjaajien kanssa ja seurailimme nuorten toimintaa ja reaktiota meihin. Istuimme ison pöydän ääreen ja aloitimme toimintaa. Ensimmäinen nuori tuli kanssamme istumaan pienen suostuttelun jälkeen. Huomasimme nuoren olevan hieman jännittynyt, koska hän ei tiennyt mistä oli kyse. Hän kuitenkin rentoutui nopeasti tajutessaan, että kyseessä on mukava keskusteluhetki. Parhaaksi lähestymistavaksi tässä kohtaa havaitsimme huumorin. Pikkuhiljaa muutkin nuoret alkoivat lähestyä meitä enemmän ja innostuivat toiminnasta. Teimme samalla muistiinpanoja nuorten vastauksista ja mietteistä.

Eettinen 4: Suurin osa nuorista kertoisi totuuden vanhemmilleen, mutta kokisi olonsa kiusaantuneeksi ja pelokkaaksi. Pieni osa nuorista tunnusti, että valehtelisi. He tiedostavat, ettei asuinalueilla tms saa rällätä ja meluta, mutta ryhmän mukana saattavat sinne mennä. Ei uskalleta sanoa kavereille ei. Osa sanoo, että poliisikontakti on hyvä syy myöhästymiselle.

Tunne 1: Nuoret pyrkisivät ottamaan kontaktia viestien välityksellä tai kasvotusten puhumalla. Yritettäisiin olla läsnä, vaikkei kaveri näyttäisi tuntemuksiaan tai haluaisi puhua asiasta.

Eettinen 2: Nuoret kertoisivat kaverilleen tilanteesta, eivätkä etenisi. Yksittäisiä tapauksia löytyy, jotka kuittaisivat asian haistattelemalla kaikille.

Tunne 3: Nuorten koulumotivaatio on todella alhainen, jonka takia lintsaamista esiintyy. Lintsaaminen on rangaistava teko, eikä sitä koeta epäreiluna, mutta kuitenkin saatettaisiin kapinoida vastaan.

Tunne 4: Suurin osa nuorista jättäisi menemättä väliin, vaikka kiusaamisen näkemisestä tulisi huonoja tuntemuksia. Moni kokee ratkaisevana asiana sen, mitä kiusattu on itse tehnyt. Jos kiusaamisen kohde on omalla käytöksellään vahingossa aiheuttanut tilanteen, on nuorten mielestä kiusaaminen oikeutettua.

Eettinen 1: Keskustelimme myös bussikorteista. Nuoret palauttaisivat omien sanojensa mukaan kortin bussikortin henkilölle tai kuljettajalle. Yksi nuori kertoi, että voisi jopa lähteä rahan pudottaneen henkilön perään palauttamaan sitä. Puolet nuorista sanovat palauttavansa rahan ja toinen puolisko pitäisi sen itsellään.

Eettinen 3: Nuorten mukaan vanhemmat eivät halua viettää heidän kanssaan aikaa, eivätkä he osanneet eläytyä tilanteeseen tämän takia. Vanhemmat mieluummin päästävät nuoren menemään oman mielensä mukaan, kuin yrittäisivät pakottaa nuorta mihinkään yhteiseen.

Tunne 2: Tilanteeseen reagointi riippuisi siitä, kuinka riitaiset välit olisivat erotessa. Nuoret kokivat myös sen olennaisena, kenelle haukkuisivat entistä poika/tyttöystävää. He tiedostavat sen olevan väärin, mutta myöntävät, että tekisivät sitä silti.

Keskustelimme nuorten kanssa ylläolevien tilanteiden ratkomisen jälkeen, mitä mieltä he olivat toiminnasta. Nuoret olivat sitä mieltä, että kouluihin tarvittaisiin tämän kaltaisia tunteja. Nykyisessä opetussuunnitelmassa ei ole mitään vastaavaa. Nuoret kokevat, että tällaisten tuntien lisäämisen opetussuunnitelmaan kasvattaisi koulumotivaatiota ja lintsaaminen vähenisi. Olisi mukavaa, jos nuoriso-ohjaajia saataisi enemmän kouluihin, sillä heidän kanssaan olisi helpompi keskustella eri asioista.

Omia pohdintojamme:

Nuoriso-ohjaajien palkkaaminen kouluihin voisi helpottaa nuorten kynnystä pyytää apua kouluun liittyvissä asioissa. Nuoret selvästi haluaisivat kouluun aikuisia, joille on helppoa puhua. Saimme paljon uutta hyvää tietoa, jonka pohjalta olisi mielenkiinoista lähteä viemään asiaa vielä pidemmälle kouluihin. 

Kommentit

Suositut tekstit