Projektin loppuraportti
Loppuraportti
Alkuperäisenä ideana oli, että menisimme esittelemään
Elämäntaitoa oppiaineena peruskouluun. Otimme yhteyttä muutamaan eri kouluun,
mutta kaikista saimme kieltävän vastauksen; kevätlukukauden ohjelma oli jo
lyöty lukkoon. Asikkalassa olisi ollut mahdollisuus toteuttaa kokeilu toukokuun
viimeisellä viikolla, mutta projektin aikataulun kannalta se olisi ollut liian
myöhään.
Varasuunnitelmana oli ottaa yhteyttä nuorisotaloihin.
Otimme yhteyttä Asikkalan nuorisotalolle ja saimme sovittua heti ajan
käynnille. Nuorisotalo oli jäämässä kesälomalle 28. huhtikuuta, joten sovimme
illan 27. huhtikuuta.
Pohdimme, ettei nuorisotaloille sovi samankaltainen
opetusmateriaali kuin kouluille. Toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen, joten
ryhdyimme muokkaamaan materiaaleista ”rennompia”. Arvelimme avoimen keskustelun
olevan mieluisin tapa suorittaa kokeilua luennoimisen sijasta ja keskitimme
huomiomme tunne-elämän asioihin. Kehitimme kahdeksan erilaista kuvitteellista
tilannetta, joita nuorten oli tarkoitus pohtia; puolet olivat eettisiä
kysymyksiä ja puolet erilaisten tunteiden käsittelyä koskevia asioita.
Eettisiä:
1. Istut
linja-auton takaosassa yksin. Huomaat, että edestäsi nousevalta henkilöltä
putoaa viidenkymmenen euron seteli taskusta käytävälle viereesi. Henkilö ei
itse huomaa rahan katoamista. Miten toimit ja miksi?
2. Kaverisi
seurustelee. Sinusta tuntuu, että hänen tyttö/poikaystävänsä on alkanut
katsella sinua eri tavalla. Olet itsekin hieman ihastunut kyseiseen ihmiseen.
Saat varmistuksen epäilyllesi, kun tämä tyttö/poikaystävä ottaa sinuun yhteyttä
ja vihjailee kiinnostuksesta. Miten toimit ja miksi?
3. Vanhempasi
ovat toivoneet yhteistä aikaa kanssasi. Olette sopineet, että vietätte
perjantaina perheillan. Saat kuulla, että kaverillasi on samana iltana syntymäpäiväjuhlat.
Kysyt lupaa osallistua juhliin, mutta vanhempasi kieltävät sinua menemästä.
Miten toimit ja miksi?
4. Olet
mopoilevien kavereidesi kanssa ajelulla kylällä. Kotiintuloaikasi lähestyy.
Innostutte vielä revittelemään mopoilla, josta syntyy meteliä. Ohikulkija
soittaa poliisille häiriöstä. Poliisit saapuvat paikalle keskeyttämään
toimintanne. Poliisit jututtavat teitä, antavat varoituksen, mutta eivät
kuitenkaan ilmoita vanhemmille. Juttutuokion takia myöhästyt reilusti kotoa.
Vanhempasi kysyvät syytä myöhästymiselle. Miten toimit ja miksi?
Tunneasioita:
1. Kaverisi
perheenjäsen on ollut pitkään vakavasti sairas. Kaverisi tunteet ovat huolen
takia pinnassa ja sekaisin, eikä hän oikein tiedä miten käyttäytyä tai
suhtautua asiaan. Miten auttaisit kaveriasi?
2. Olet
yllättäen eronnut riitaisissa väleissä tyttö/poikaystävästäsi. Kaverisi kysyvät
eron syytä ja vointiasi. Olet ärsyyntynyt erosta, sinun tekisi mieli haukkua
eksäsi maan rakoon ja pilata hänen maineensa. Mitä teet?
3. Koulustasi
ilmoitetaan vanhemmillesi, että olet lintsannut. Vanhempasi ovat vihaisia,
jonka takia he rajoittavat puhelimen ja tietokoneen käyttöä kotona. Lisäksi
sinun on käsketty tulla koulusta suoraan kotiin joka päivä. Tuntuuko rangaistus
mielestäsi epäreilulta?
4. Naapurin
tyttöä on kiusattu pidemmän aikaa. Olet kuullut, kuinka häntä nimitellään ja
nähnyt tönimistä. Et ole puuttunut asiaan. Mitä ajatuksia sinulle herää, kun
seuraat sivusta toistuvaa kiusaamista?
Saavuimme nuorisotalolle iltapäivällä. Keskustelimme hetken
muiden ohjaajien kanssa ja seurailimme nuorten toimintaa ja reaktiota meihin.
Istuimme ison pöydän ääreen ja aloitimme toimintaa. Ensimmäinen nuori tuli
kanssamme istumaan pienen suostuttelun jälkeen. Huomasimme nuoren olevan hieman
jännittynyt, koska hän ei tiennyt mistä oli kyse. Hän kuitenkin rentoutui
nopeasti tajutessaan, että kyseessä on mukava keskusteluhetki. Parhaaksi
lähestymistavaksi tässä kohtaa havaitsimme huumorin. Pikkuhiljaa muutkin nuoret
alkoivat lähestyä meitä enemmän ja innostuivat toiminnasta. Teimme samalla
muistiinpanoja nuorten vastauksista ja mietteistä.
Eettinen 4: Suurin osa nuorista kertoisi totuuden
vanhemmilleen, mutta kokisi olonsa kiusaantuneeksi ja pelokkaaksi. Pieni osa
nuorista tunnusti, että valehtelisi. He tiedostavat, ettei asuinalueilla tms
saa rällätä ja meluta, mutta ryhmän mukana saattavat sinne mennä. Ei uskalleta
sanoa kavereille ei. Osa sanoo, että poliisikontakti on hyvä syy
myöhästymiselle.
Tunne 1: Nuoret pyrkisivät ottamaan kontaktia viestien
välityksellä tai kasvotusten puhumalla. Yritettäisiin olla läsnä, vaikkei
kaveri näyttäisi tuntemuksiaan tai haluaisi puhua asiasta.
Eettinen 2: Nuoret kertoisivat kaverilleen tilanteesta,
eivätkä etenisi. Yksittäisiä tapauksia löytyy, jotka kuittaisivat asian
haistattelemalla kaikille.
Tunne 3: Nuorten koulumotivaatio on todella alhainen, jonka
takia lintsaamista esiintyy. Lintsaaminen on rangaistava teko, eikä sitä koeta
epäreiluna, mutta kuitenkin saatettaisiin kapinoida vastaan.
Tunne 4: Suurin osa nuorista jättäisi menemättä väliin, vaikka
kiusaamisen näkemisestä tulisi huonoja tuntemuksia. Moni kokee ratkaisevana
asiana sen, mitä kiusattu on itse tehnyt. Jos kiusaamisen kohde on omalla
käytöksellään vahingossa aiheuttanut tilanteen, on nuorten mielestä kiusaaminen
oikeutettua.
Eettinen 1: Keskustelimme myös bussikorteista. Nuoret
palauttaisivat omien sanojensa mukaan kortin bussikortin henkilölle tai
kuljettajalle. Yksi nuori kertoi, että voisi jopa lähteä rahan pudottaneen
henkilön perään palauttamaan sitä. Puolet nuorista sanovat palauttavansa rahan
ja toinen puolisko pitäisi sen itsellään.
Eettinen 3: Nuorten mukaan vanhemmat eivät halua viettää
heidän kanssaan aikaa, eivätkä he osanneet eläytyä tilanteeseen tämän takia.
Vanhemmat mieluummin päästävät nuoren menemään oman mielensä mukaan, kuin
yrittäisivät pakottaa nuorta mihinkään yhteiseen.
Tunne 2: Tilanteeseen reagointi riippuisi siitä, kuinka
riitaiset välit olisivat erotessa. Nuoret kokivat myös sen olennaisena, kenelle
haukkuisivat entistä poika/tyttöystävää. He tiedostavat sen olevan väärin,
mutta myöntävät, että tekisivät sitä silti.
Keskustelimme nuorten kanssa ylläolevien tilanteiden
ratkomisen jälkeen, mitä mieltä he olivat toiminnasta. Nuoret olivat sitä
mieltä, että kouluihin tarvittaisiin tämän kaltaisia tunteja. Nykyisessä
opetussuunnitelmassa ei ole mitään vastaavaa. Nuoret kokevat, että tällaisten
tuntien lisäämisen opetussuunnitelmaan kasvattaisi koulumotivaatiota ja
lintsaaminen vähenisi. Olisi mukavaa, jos nuoriso-ohjaajia saataisi enemmän
kouluihin, sillä heidän kanssaan olisi helpompi keskustella eri asioista.
Omia pohdintojamme:
Nuoriso-ohjaajien palkkaaminen kouluihin voisi helpottaa
nuorten kynnystä pyytää apua kouluun liittyvissä asioissa. Nuoret selvästi
haluaisivat kouluun aikuisia, joille on helppoa puhua. Saimme paljon uutta
hyvää tietoa, jonka pohjalta olisi mielenkiinoista lähteä viemään asiaa vielä
pidemmälle kouluihin.
Kommentit